Thursday, 2 April 2015

Masalah Period Tidak Teratur

Assalamualaikum.

Saya doakan anda yang sedang membaca blog ini sentiasa dilimpahkan rahmat oleh Allah S.W.T.

Ok, kali ni saya nak kongsi pasal kisah haid saya. Be sporting ye wahai kaum lelaki! hee..Malu jugak ni nak cerita, tapi demi kebaikan bersama saya share jugak la.

Saya mengalami masalah kitaran haid tak teratur. Selalu kita dengar, banyak orang selalu datang haid lambat.

Kawan-kawan saya pun, ramai yang selalu mengadu 'eh, kenapa bulan ni aku tak period lagi, dah lebih tiga hari ni?'.


Kitaran haid normal bagi seorang wanita adalah 28 hari. Pengiraannya start dari hari first kita period sampai 28 hari, then bermulanya next period cycle pula.

Tapi, lain pulak saya. Saya selau period seminggu awal dari tarikh bulan lepas. Pelik kan? Kitaran period saya dalam 22 atau 23 hari camtu je.

Tapi saya rasa macam normal ja. Ada ja kawan yang cakap 'bukan kau baru period je ke?',kawan saya pun perasan sampai ada yang duk melawak, 'subur sangat ni'..haha

Saya tak rasa period awal ni tak normal, tapi bila dah kerap sangat jadinya saya pun rasa takut jugak. Jadi mulalah sesi pengkajianku..hee


Sumber di bawah saya ambil dari blog Klinik Keputihan Dr. Salwa (Terima Kasih Dr.)

Berikut adalah 10 antara punca mengapa wanita mengalami haid 2 kali sebulan(haid tidak teratur):

1. Penurunan berat badan yang drastik – ianya boleh menjadikan gangguan hormon dan hormon yang berfungsi menunjukkan tempoh haid bermula telah menunjukkan lebih awal.

2. Senaman yang berlebih-lebihan - Ini juga boleh mengganggu hormon.

3. Tekanan - Peperiksaan, masalah keluarga, masalah kewangan, bercerai , malahan keluar Negara untuk bercuti sekalipun boleh menyebabkan perubahan sementara dalam kitaran haid.

4. Penyakit dan / atau ubat - Beberapa jenis ubatan boleh menjejaskan kitaran haid. Minta nasihat doktor untuk menghentikan sementara atau meminda pengambilan ubat jika ianya difikirkan menganggu kitaran haid.

5.Masalah-masalah uterus seperti polip, sista, fibroid atau ketumbuhan (samada benign atau cancerous).

6. Jangkitan Kelamin- Boleh menyebabkan pendarahan diantara dua haid dan sesetengah wanita tersilap menyangkakan ianya darah haid.

7. Masalah tiroid - Penyakit tiroid boleh menyebabkan penebalan lapisan Rahim dan ini boleh mengakibatkan lebih banyak pendarahan dari biasa.

8. Reaksi kepada kontraseptif - Kadang-kadang pil, suntikan depo provera atau IUD boleh mengakibatkan perubahan dalam kitaran haid.Pil dan IUD juga boleh menyebabkan pendarahan di antara 2 kitaran haid atau dikenali sebagai "breakthrough bleeding" dan wanita mungkin tersilap menyangkakan ianya pendarahan haid.
Kadang-kadang perubahan atau menghentikan kaedah kontrasepsi anda boleh menyebabkan penurunan hormon secara mengejut dan ini boleh mengakibatkan perubahan kepada kitaran haid.

9. Permulaan putus haid – Bagi wanita berumur 45 keatas ianya membawa tanda wanita tersebut bakal melalui menopos.Ianya juga tanda “kilang telur”akan mula ditutup.

Baca point yang atas-atas, saya fikir 'owh, masalah hormon sebenarnya', patu baca lagi bawah seram pulak fikir pasal penyakit-penyakit tuh.

Tapi nak pegi jumpa doktor takut..haha. Jadi saya assume jela, masalah saya ni dikategorikan sebagai masalah hormon tak stabil.

Tahu jela kan kalau period hormon tak stabil ni, habis hilang mood,rosakkan mood orang lain, asyik nak moody fikiran tak tentu ja, malah lagi buruk naik jerawatt!! haishh..sapa pernah jadi camni angkat tangan..hee.

Jadi penyelesaiannya ialah....


Apa GLA Complex ni?

GLA Complex Shaklee merupakan kombinasi minyak borage yang mengandungi asid gamma linolenik (GLA), asid linolenik (LA), minyak bunga matahari dan vitamin E.

Biasanya, asid gamma linolenik digunakan secara tradisional bagi melegakan kesakitan semasa datang haid, sakit kepala, mengatur kitaran haid dan melegakan tanda-tanda putusnya haid.

Pernah dengar kan EPO (Evening Primerose Oil)? Orang cakap perempuan kena ambil EPO untuk kesihatan dalaman dan kecantikan kulit.

Tetapi minyak Borage mengandungi GLA yang lebih tinggi dari EPO iaitu sebanyak 25% berbanding 10% GLA dalam EPO. Bagus ke bagus? Haruslah ambil GLA Complex Shaklee dari EPO kan?

Nak tahu lagi apa yang bestnya GLA compleks ni?

Mencantikkan kulit
Kandungan GLA Complex yang kaya dengan Vitamin E membantu proses pemulihan inflamasi kulit seperti ekzema, alahan, kegatalan, kulit kering, kesan bintik penuaan, memberi tona pada kulit, menghalang kulit dari fungus dan kurap. Ia juga meringankan sakit dan bengkak yang terjadi dari rheumatisma dan artritis. Bonus ni!!

Mencantikkan rambut
GLA Complex Shaklee bukan setakat untuk kesuburan semata-mata. Ia membantu memperbaiki tekstur rambut yang rosak, mengurangkan masalah rambut kering dan masalah rambut gugur.

Melangsingkan tubuh
GLA Complex merendahkan kolestrol LDL, menghalang penambahan berat badan, dan otot wanita secara berperingkat untuk mencapai bentuk badan yang cantik.Dalam diam rupanya bahaya GLA Complex Shaklee membantu untuk perlangsingan badan. Bestnyaa..

Menghalang sel kanser
GLA Complex Shaklee bukan setakat untuk kesuburan je.GLA adalah bersifat anti-oksidan yang meningkatkan sistem imunisasi tubuh, menghalang pertumbuhan sel tumor dan kanser.

Hiperaktif dan austisma (ADD/ADHD)
Terbukti secara klinikal bahawa minyak ikan GLA membantu keadaan kanak-kanak autisma, sukar memberi tumpuan untuk belajar dan hiperaktif.

Wahhh!!! bagusnyaa GLA Complex Shaklee, rugi kalau tak cuba nih.

Ok mari kita tengok testimoni orang yang ambil GLA Complex Shaklee




Semoga selepas ni period saya semakin teratur la ye. InsyaAllah saya yakin dengan produk yang terbukti SELAMAT, SEMULAJADI dan BERKESAN ni.

Jom kita amalkan doa ni sewaktu datang period.




Ingin menjana pendapatan 4 hingga 5 angka sebulan?
Ingin mendapatkan supplemen yang sesuai untuk anda dan keluarga?
Hubungi saya untuk:-
FREE CONSULTATION
AFFORDABLE PRICE AND
BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!!!




Terima Kasih

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

shahidanajwa.blogspot.com Copyright © 2015 Designed by MaiGraphikDesign