Sunday 15 February 2015

Suka Duka Menjalankan Online Bisnes

Assalamualaikum..


Aku dari dulu lagi teringin sangat nak buat bisnes. Masa study dulu, kalau orang tanya nak tak buat bisnes suatu hari nanti?, aku akan cakap lepas habis study aku nak kerja dulu kumpul duit untuk buat modal start bisnes. Bila dah ada modal baru la nak start buat bisnes. Tapi tak pernah pun terfikir bisnes apa yang aku nak buat. Just ada impian nak ada bisnes je. 

       
  Tapiiiiiii..(panjang nau tapinya), bila dah start kerja mula la nak ini,nak itu, buat ini,buat itu sampai nak simpan duit pun tak cukup apatah lagi nak simpan buat modal bisnes.tssk.. Kerja pun rasa macam takde life, keluar pagi balik petang. Malam tengok tv pastu tidur..Sedar-sedar dah setahun dah kerja. Simpanan yang ada pun cukup boleh bayar insurans kereta je. Camni gaya nak buat modal bisness??? boleh berangan jela..haha..

       
       Bila tengok orang sekarang ni buat bisnes online macam senang ja, aku pun terpanggil nak buat bisnes online juga. Tapi tak tahu nak jual apa. Aku ada la teringin nak jadi agent or dropship ja, again still tak tahu nak jadi agent product yang mana. Bagi aku better aku jual benda yang aku guna dan yakin dengan keberkesanannya. Aku ada jugak try beli product-product kecantikan ni, Tapi bila dah guna, macam tak berkesan je kat aku. Terus dah takde hati nak menjual. Yela kalau nak menjual biar kita ikhlas dari hati kan cerita product tu memang bagus. Bukannya asal orang cakap benda tu berkesan kat orang ramai kita pun jual je. Padahal tak berkesan pn kat diri sendiri. Tak best la menjual macam tu kan. Hurmm.


         Suatu hari, masa kat office aku ada tengok kawan aku pakai satu tudung tu cantik je. Aku pn belek-belek la tudung dia tu. Tanya dia buat ke tudung ni sebab aku memang tak pernah tengok orang jual tudung macam tu. Dia cakap dia beli online ja. Lepas dari haritu, aku balik kampung aku cerita la kat adik aku pasal tudung tu. adik aku cakap "alaa tudung macam tu banyak la orang jual kat pasar malam". Aku pn cakap "bukan macam kat pasar malam tu la, kain dia guna lain dari pasar malam tu". Pastu adik aku suruh aku try cari kain, dia cakap dia tahu nak buat macam mana nak buat tudung tu. Adik aku ni memang pandai menjahit. Kadang-kadang dia belek ja baju or tudung ni dia dah taw macam mana nak jahit..Gila terror, kagum!!


         Beberapa minggu lepas tu,masa aku jalan-jalan terjumpa la kedai kain. Aku pun cari la kain macam yang dimaksudkan. Masa tu aku ingat-ingat lupa la kain tu macam mana. Akhirnya aku beli jugak satu jenis kain ni. Balik kampung suruh adik aku buat. Memang jadi la macam tudung yang aku tengok kawan aku pakai tu. Tapi bila pakai rasa panas sikit sebab kain tu jenis tebal. Lepas pada tu aku cari lagi kain lebih kurang macam tu tapi jenis lain skit. Balik try, then tadaaaaa jadi!! Excited. Pastu tiba-tiba rasa macam nak menjual ja, Hihi..


         Aku pun start la beli kain sikit-sikit dan mula menjual kat instagram. Alhamdullilah dapat feedback positif dari customer. Yang menjadi masalahnya, bila stock kain dekat rumah dah habis. Yela, aku beli sikit ja kain, mana ada modal banya-banyak. Bila pergi kedai kain yang aku beli tu, kain dekat kedai tu pun dah habis. Alaaaa..baru nak rancak berbisnes..huu.. Lepas tu, aku pun start cari kain dekat kedai-kedai lain pula. Bila dah jumpa, balik umah then buat tudung tu dia tak menjadi. terpaksa tanggung rugi, salah beli kain..dua tiga kali jugak la salah beli kain..sobbss..




  Tapiiii yang lagi sedih bila stock kain kat kedai yang buat tudung jadi elok tu dah sampai, aku borong la kain tu banyak-banyak. Dekat lima ratus ringgit jugak la aku beli kain tu semua. End up tudung tu tak menjadi dengan elok bila guna kain yang baru ni. Sedihhhh sangaatttt..Banyak kot duit habis. So, sekarang ni aku tengah berfikir, apa nak buat dengan kain-kain ni semua.Tak sanggup pulak nak jual tudung yang tak menjadi tu dekat orang. Masih buntu lagi, tapi aku yakin pasti ada jalan penyelesaian dengan semua masalah-masalah ni. InsyAllah Allah sentiasa ada untuk hambnya yang memerlukan pertolongan. Sesungguhnya hanya kepada Allah kita sembah, dan hanya kepada-Nya kita minta pertolongan. 

* Sekarang ni terpakasa la sangattt berjimat cermat sementara tunggu gaji..tsskk..


Terima Kasih

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

shahidanajwa.blogspot.com Copyright © 2015 Designed by MaiGraphikDesign