Friday 3 April 2015

Atasi Sifat Malu Nak Berbisnes

Assalamualaikum.

Semoga anda yang sedang membaca blog ini dilimpahi rahmat dan kasih sayang dari Allah S.W.T.

Saya percaya ramai yang ingin buat bisnes. Tapi perkara utama yang menjadi penghalang adalah perasaan MALU. Ada tak yang pernah rasa macam ni?

Biasanya kita malu untuk memberitahu secara bersemuka kepada rakan atau orang ramai tentang barangan yang kita jual.

Sebenarnya, saya pun malu nak berbisnes. In fact saya memang pemalu orangnya, tapi dengan orang yang tak kenal jela. Muntah pulak kawan-kawan rapat saya kalau dapat tahu saya cakap saya ni pemalu.haha


Sekarang ni saya tengah belajar cara membuat bisnes dengan mentor saya. Saya diajar untuk buat Online Marketing. So, mestilah kena guna medium Facebook untuk berbisnes. Blog ni pun salah satu caranya jugak.

Masalahnya sekarang saya ni pemalu. Self-confident rendah pulak tu. Boleh bilang dengan jari berapa kali je saya update status dekat facebook.

Takkan tiba-tiba pulak nak post macam-macam pasal bisnes kat facebook? Lama jugak saya fikir pasal malu ni.

Saya tanya mentor saya pasal ni, mentor saya cakap kalau kita malu nak berbisnes rezeki pun akan malu datang dekat kita. Tersentap sekejap.

Jadi sekarang tindakan saya adalah saya wajib pecahkan tembok malu dan takut untuk berbisnes dalam facebook dan medium social yang lain.

Bila difikirkan balik “kenapa kita hendak malu? Kita mencari rezeki Allah dengan cara yang betul.” Tak perlu risau apa orang kata sebab mereka tak tolong kita dalam mencapai impian dan cita-cita kita pun.

Kalau ada yang masih malu atau takut, cuba tanya diri 'Impian saya lagi besar atau 'pandangan manusia' lagi besar?'


Jika ada yang malu juga untuk berbisnes, mari kita fikirkan sejenak point di bawah ini: (Sumber : Majalah Niaga)

1. Perniagaan Digalakkan Oleh Islam.
Menjalankan perniagaan merupakan kegiatan yang mulia dan baik disisi Islam. Malahan, Rasulullah S.A.W pernah bersabda.

“9/10 daripada harta adalah dari hasil berniaga” – (HR Tarmizi)

2. Perniagaan Sunnah Rasulullah s.a.w

3. Perniagaan dapat membantu tambah nilai dalam hidup orang lain.
Niat kita berbisnes supaya kita dapat membantu menyelesaikan masalah orang lain. Niat untuk lebihkan bersedekah dan zakat. Renungkan, dengan hidup sekarang mampu ke kita bagi manfaat kepada hidup orang lain.


Ok sekarang saya nak share Tips untuk mengatasi rasa malu nak berbisnes.

1. Berdoalah kepada Allah dengan doa yang specifik.
Contohnya, 'Ya Allah, berilah kekuatan kepadaku untuk aku menjalankan bisnes, kurangkan rasa malu aku dan berikan keyakinan diri yang mantap kepadaku. Sesungguhnya Engkaulah sebaik-baik penolong'.

2. Kenali diri sendiri. Buat senarai kelebihan, kekurangan diri sendiri beserta cadangan mengatasi.Tentukan minat anda.

3. Yakin dengan bisnes / produk yang hendak diusahakan. Tambahkan ilmu produk,belajar cara marketing. Pendek kata kalau pelanggan tanya apa pun boleh jawab. Pastikan ada mentor untuk di rujuk ye.

4. Tanya diri sendiri jika orang lain boleh kenapa aku tak boleh? Cabar diri sendiri untuk buat sesuatu yang diluar kebiasaan. Keluar dari zon 'selesa' sekarang.

5. Baca dan dengar pengalaman orang lain. Sebenarnya ramai yang berjaya sekarang ada sifat malu pada permulaannya,tetapi mereka cabar diri buang sifat malu dan rasa takut untuk berbisnes. Baca kisah macam mana mereka bertindak.

Diharapkan apa yang saya kongsikan ini sedikit sebanyak membuka dan mengubah minda anda tentang bisnes. Saya doakan anda kaya dan berjaya.



Ingin menjana pendapatan 4 hingga 5 angka sebulan?
Ingin mendapatkan supplemen yang sesuai untuk anda dan keluarga?
Hubungi saya untuk:-
FREE CONSULTATION
AFFORDABLE PRICE AND
BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!!!


Terima Kasih

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

shahidanajwa.blogspot.com Copyright © 2015 Designed by MaiGraphikDesign