Friday 6 March 2015

Bahaya ubat / supplement Sintetik

Assalamualaikum.

Semoga anda yang sedang membaca blog ini sentiasa dilimpahi rahmat oleh Allah S.W.T.


         Baru ini saya ada terbaca satu artikel dekat BH Plus tentang bahaya ubat yang boleh membawa maut. Yela kan, sekarang ni macam-macam sangat ubat yang ada kat pasaran. Ubat untuk kurus, kulit cantik, badan montok, eh macam-macam lagi la. Yang tak sanggup nak tulis pun ada..bhaha.

         Putih dalam masa 2 hari!!!!

         Hilang 10 kilo seminggu!!!

          Lebih kurang macam nilah ayat dia. Dah tu nama pun pelik-pelik pulak tu. Isshh tak ke takut orang nak beli dan makan. Tapi nampak gaya macam laku jugak. Haish orang malaysia nak yang result cepat je, dah tak fikir kesan sampingan jangka panjang ubat-ubat tu. 




sumber :http://www.bharian.com.my/node/38050?m=1


         Saya jenis kalau nak beli satu-satu produk tu memang saya akan buat research dulu. Tengok apa isi kandungan dia, walaupun ada yang paham ada juga yang tak..hee. Kalau pergi kedai tu memang saya akan belek-belek dulu la packaging sesuatu product tu. Kalau nak beli online pulak memang akan tengok testimoni, KKM approval, dangerous chemicals free, organic ke tak dan macam-macam lagi la. Kekadang sampai seminggu duk stalk product tu saja..ekeke. 

         Pasal testimoni tu jangan bulat-bulat percaya ja, zaman teknologi sekarang ni apa saja orang bleh buat. Rajin-rajin la tengok apa yang orang komen dekat setiap gambar tu. Kalau ada orang komen dia puas hati, then ok la. Tapi saya akan stalk profile orang yang komen tu pulak..haha. Yela, kadang yang komen bagus tu, dia pun jual product yang sama.haa...nampak tak permainannya disitu..hehe. 



           Satu lagi pasal organic, kita kena tengok juga product tu 100% , 90%, 80 % and so on organic ke tak. Sesetengah product tu berapa percent je organic, tapi claim organic product. Kes macam tu bahaya jgak sebab dia still campur chemical kat dalam product dia. Entah-entah ada chemical berbahaya kat dalam product tu. Tak ke naya kita mati-mati ingat product tu organic. Kalau 100% organic pulak make sure product tu certified 100% organic. 
   

Baca ni, sumber http://www.nsf.org/consumer-resources/what-is-nsf-certification/organic-certification/

Natural vs. Organic

Although the words “natural” and “organic” are sometimes used interchangeably, they have different meanings. Food products labeled as "natural" are required to be minimally processed and to contain no artificial ingredients. However, the natural label does not include any standards regarding farm practices. In contrast, organic products must be grown, processed and handled from farm to fork without using conventional pesticides and other synthetic chemicals, genetically modified organisms (GMOs) or other banned practices. For companies to label their products as organic, their operations must be inspected and certified by an approved organic certifying agent.
     
      Sayur-sayuran dan buah-buahan yang kita makan pun belum tentu lagi 100% organic. Mostly tanaman kat Malaysia ni menggunakan menggunakan conventional pesticides dan synthetic chemicals. 
Eh! camna saya boleh tahu nih? Hee..saya pernah kerja dekat kilang membuat pesticides atau nama pasar nya kilang racun. Bayangkan sales sebulan berjuta-juta, tak ke maknanya ramai pengguna racun tanaman ni dekat Malaysia? Dah tu kerajaan bagi pulak subsidi dekat petani untuk beli segala jenis racun untuk tanaman diorang. Satu pokok saja dah berapa banyak racun yang digunakan. Racun serangga, racun ulat, racun rumpai, racun siput eh banyak la, ni tak termasuk baja lagi. Ingat cukup ke baja tahi ayam dan segala tahi nak guna untuk seladang pokok-pokok ni. Baja pun banyak diorang guna chemical jugak. 
Hasilnya memang terbaik la sayur-sayuran dan buah-buahan segar bugar yang petani jual dan kita beli dan makan. Hurmm kena pulak basuh halai balai ja. Tetapi harus diingat tak semua racun ni larut dalam air. Memang larut dalam badan kita la jawabnya..Sadisss. Kita makan sayur dan buah sebab nak khasiat dan vitamin tapi apa yang kita dapat racun dan toksin..huu.


        Jadi sebagai pengguna yang bijak anda haruslah teliti setiap apa yang kita beli dan apa yang kita akan makan. Buatlah pilihan yang betul dan bijak. Saya sendiri mengambil langkah untuk memilih product organic untuk saya consume dan sya memilih supplement shaklee untuk kesihatan saya. 



Semoga apa yang saya kongsikan ini bermanfaat untuk anda. Jika anda ingin melakukan perubahan terhadap apa yang anda makan dan guna dengan mencuba product yang terbukti selamat, jangan segan hubungi saya. Terima kasih sudi membaca.



Terima Kasih

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

shahidanajwa.blogspot.com Copyright © 2015 Designed by MaiGraphikDesign