Tuesday 3 March 2015

Lompat Kerja vs Kerja Sendiri

Assalamualaikum..

Semoga anda yang membaca post ini sentiasa dirahmati dan diberkati oleh Allah S.W.T. Aminn.

     Entry saya yang sebelum ni saya banyak merungut pasal kerja kerja kerja!!..huu. Disebabkan perasaan membuak-buak nak jugak berhenti and cari kerja lain, saya google la nak tahu apa pandangan orang pasal lompat-lompat kerja ni. Ada orang berpandangan  negatif dan ada jugak cakap positif. Terpulang pada diri sendiri macam mana nak handle keadaan.

   
       Google punya google saya terjumpa ebook "Sorry bos saya terpaksa berhenti kerja". (Klik sini untuk dapatkan ebook yang sangat bermanfaat ini). Dengan gigihnya saya berjaya menghabiskan membaca seratus lebih mukasurat ebook ni. Best sangat baca sampai takmau berenti..hee. E-book ni berjaya  mengubah persepsi saya terhadap kerja makan gaji.


          
           Asyik tersentap ja bila baca buku ni. Serius!! memang terkena sebijik-sejibik kat muka. Adoii..haha. Ayat yang paling aku tersentap ialah "KELUAR PAGI BALIK PETANG, DAPAT GAJI BAYAR HUTANG". dushh!!sangat terasa..yela,time gaji ja benda awal yang saya settle dlu adalah HUTANG. Bayar duit keta, umah, bil ini, bil itu.. Baki yang tinggal tu la bajet-bajet untuk makan. Bagi kat mak pun sikit ja.. Macam ni gaya nak balas jasa ibu bapa???..Nak keluarkan zakat dan sedekah lagi la tak mampu..Yang mampu sedekah seringgit dua ja. Memang la ikhlas tu yang penting, tapi tak ke lagi seronok bila kita dapat bagi banyak. Tengok orang yang kita beri sedekah tu seronok, kita lagi la bertambah seronok sebab dapat menambah nilai kat hidup orang yang kita bersedekah tu. 


         Lepas habis baca terfikir la nak buat bisnes, nak cari side income. Kalau asyik nak tukar tempat kerja baru sebab nak dapat gaji lebih banyak memang tak kemana la. Paling banyak bleh dapat pn gaji lebih RM1000 dari gaji lama, tu pn macam susah je nak dapat. Gaji bertambah, komitmen pun akan bertambah, masa untuk diri sendiri dan keluarga akan jadi terhad. Macam hipothesis pulak hee.. Persoalannya,.. dah cukup ke kalau gaji bertambah hanya banyak tu? mampu ke bagi kat parents lebih banyak?mampu ke sedekah banyak-banyak????..jawapan saya TIDAK!!


         Jadi, saya pn terfikir apa aku nak buat hah? nak jual apa? sekarang ni pun memang saya ada jual tudung (tengok sini). Tapi, jual tudung tu suka-suka ja, untung pun ciputt je. Saja nak share ke'best'an tudung yang adik saya buat tu. Itupun banyak rugi sebab macam-macam dugaan dengan salah beli kain la, customer banyak ragam la, tukang jahit sendiri takda mood nak menjahit..haha, stock kain cepat habis, eh macam-macam la. Ni la akibatnya kalau buat bisnes takda ILMU dan MENTOR. 


         Alhamdulillah, saya tergerak hati nak buat bisnes shaklee dan dipertemukan dengan group dan mentor yang SUPER HEBAT!!!.Mentor-mentor dalam group yang saya join ni sangat POSITIF dan berMOTIVASI. Sangat banyak ilmu, motivasi dan kata-kata semangat yang diberikan setiap hari. Terharu sangat-sangat..sobss. Sekecil-kecil perkara smpai ke sebesar-besar perkara diajar. 




          Kami juga diajar supaya sentiasa mendekatkan diri dengan ALLAH dan percaya rezeki itu datang dari-NYA. Memang ada orang cakap, tak susah ke buat shaklee? dah ramai kot orang yang jual. Rezeki tu kan dari ALLAH, kalau Allah buka hati orang untuk beli dengan kita dia akan beli dengan kita juga. Apa-apa pun sentiasa percaya rezeki tu datang dari Allah, kita hanya perlu berusaha keras dan bertawakal dan berserah kepada Allah. Itu urusan DIA, bukan kita. 

Wallahua'lam. Wassalamua'laikum.

Thank you for reading.



Terima Kasih

2 comments:

  1. Salam.. menarik ngan entry ni.. sy berminat nak baca ebook ni.. bagaimana ya? terima kasih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih sudi baca, boleh bg email?ataupn emel saya dulu shahidanajwa@gmail.com

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

shahidanajwa.blogspot.com Copyright © 2015 Designed by MaiGraphikDesign